КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ ВИВЧЕННЯ

КУРСУ ГЕОГРАФІЯ «УКРАЇНА У СВІТІ: ПРИРОДА, НАСЕЛЕННЯ», 8 КЛАС

 (70 год. на рік, 2 години на тиждень)

Скорочення: ЕБСР – екологічна безпека та сталий розвиток, ЗБ – здоров’я і безпека, ГВ – громадянська відповідальність, ПФГ – підприємливість і фінансова грамотність

Метою вивчення наскрізної змістової лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» є формування в учнів соціальної активності, відповідальності й екологічної свідомості, щоб вони зберігали і захищали довкілля і усвідомлювали сталий розвиток, були готові брати участь у вирішенні питань довкілля і розвитку суспільства.

Учнів 8 класів орієнтують на формування:

-       усвідомлення впливу життєдіяльності людини на природі комплекси України; дотримання правил поведінки людини в природі; значення природоохоронних територій для збереження унікальних ландшафтів України; значення Червоної та Зеленої книг України;

-       стилю поведінки у  зонах екстремальних природних явищ, екологічного лиха, техногенного забруднення, а також на території природоохоронних об’єктів.

Метою вивчення наскрізної змістової лінії «Громадянська відповідальність» є формування відповідального члена громади і суспільства, що розуміє принципи і механізми функціонування суспільства, а також важливість національної ініціативи; спирається у своїй діяльності на культурні традиції і вектори розвитку держави.

Учнів 8 класів орієнтують на:

-       формування моделі полікультурної поведінки, що відповідає принципам моралі та чинному законодавству України, громадянської позиції щодо збереження природи України;

-       вміння працювати в групі над географічними дослідженнями та проектами на засадах співробітництва, розуміти сенс поставленого завдання, вибудовувати аргументацію;

-       виховання поваги до національної історії,  культури,  мови,  традицій, гордості за розвиток вітчизняної географічної науки.

Вивченням наскрізної змістової лінії «Здоров’я і безпека» прагнуть сформувати учня духовно, емоційно, соціально і фізично повноцінним членом суспільства, який здатний вести здоровий спосіб життя, допомагати у формуванні безпечного здорового життєвого середовища.

Учнів 8 класів орієнтують на:

-       розуміння того, що здоров’я є найвищою цінністю для кожної людини та суспільною цінністю, свідому мотивацію щодо ведення здорового способу життя, відповідальності за власне життя і здоров’я;

-       формування безпечної поведінки в навколишньому середовищі і в екстремальних (надзвичайних) ситуаціях (під час навчальних екскурсій і польових досліджень);

-       організацію успішної навчальної роботи зі створення здоров’язберігаючих умов.

Метою вивчення наскрізної змістової лінії «Підприємливість і фінансова грамотність» є забезпечення кращого розуміння молодим поколінням українців практичних аспектів фінансових питань (здійснення заощаджень, інвестування, запозичення, страхування, кредитування тощо); розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі.

Учнів 8 класів орієнтують на:

-       використання ресурсів (навчальних, природних та інших)  для створення  цінностей;

-       складання плану дій, що визначає пріоритети й етапи, важливі для досягнення їхніх цілей (на прикладі вивчення природи, населення у своєму регіоні);

-       вміння оцінювати переваги й ризики альтернативних варіантів і зробити вибір, що виражає їхні преференції на прикладі досліджень проблем, пов’язаних з екологічною ситуацією у своїй місцевості.

№ уроку

Дата проведення

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

Тема уроку

Практична складова

Наскрізні змістові лінії

Підручник

Практикум

Атлас

ВСТУП (2 год.)

1

 

Знаннєвий компонент:

називає об’єкти вивчення курсу;

Діяльнісний компонент:

характеризує методи досліджень фізичної та суспільної географії;

розрізняє істотні ознаки  понять «фізична географія» та «суспільна географія»;

вміє користуватися джерелами географічної інформації.

ціннісний компонент:

Оцінює значення знань із фізичної та суспільної географії для себе і суспільства

Об’єкти вивчення і методи досліджень фізичної та суспільної географії України. Джерела географічної інформації

 

ГВ

 

 

 

2

 

Знаннєвий компонент:

наводить приклади географічних досліджень території України у минулому і тепер;

пояснює особливості сучасних географічних досліджень.

 

Діяльнісний компонент:

вміє користуватися джерелами географічної інформації.

Ціннісний компонент:

оцінює значення знань із фізичної та суспільної географії для себе і суспільства

Географічні відомості про територію України в минулому.  Дослідження  Геродота, Г. Боплана,  С. Рудницького. Сучасні географічні дослідження.

 

ГВ

 

 

 

Розділ І. Географічна карта та робота з нею

Тема 1.Географічна карта

3

 

Знаннєвий компонент:

називає джерела географічної  інформації,  елементи карти;

пояснює відмінності між різними картографічними  проекціями.

Діяльнісний компонент:

характеризує методи і засоби отримання географічної інформації з загальногеографічних і тематичних карт;

Зображення України в картографічних творах. Елементи карти, картографічні проекції та види спотворень на географічних картах.

 

ЕБСР, ПФГ

 

 

 

4

 

Знаннєвий компонент:

називає джерела географічної  інформації,  елементи карти;

пояснює відмінності між різними видами карт

Діяльнісний компонент:

розпізнає види карт за просторовим охопленням, масштабом, змістом і призначення;

характеризує методи і засоби отримання географічної інформації з загальногеографічних і тематичних карт;

визначає об’єкти, напрямки, відстані, географічні координати за навчальними картами;

вміє користуватися навчальними картами й атласами, картографічними інтернет-джерелами;

застосовуєсучасні навігаційні системи на практиці.

Класифікація карт. Навчальні карти й атласи. Способи зображення географічних об’єктів та явищ на картах.

 

ЕБСР, ПФГ

 

 

 

5

 

Діяльнісний компонент:

характеризує методи і засоби отримання географічної інформації з загальногеографічних і тематичних карт;

вміє користуватися навчальними картами й атласами, картографічними інтернет-джерелами;

застосовує сучасні навігаційні системи на практиці.

Ціннісний компонент:

оцінює значення джерел географічної інформації для життєдіяльності людини  

Національний атлас України, електронні карти. Картографічні Інтернет-джерела. Геоінформаційні та сучасні навігаційні системи.

 

ЕБСР, ПФГ

 

 

 

Тема 2. Топографічні карти

6

 

Знаннєвий компонент:

називає елементи топографічної карти;

пояснює особливості читання топографічної карти.

Діяльнісний компонент:

читає топографічні карти, плани міст, схеми руху транспорту;

характеризує методи і засоби отримання інформації з топографічних карт;

Ціннісний компонент:

оцінює значення топографічних карт  у побуті та господарській діяльності

 

Читання топографічних карт. Вимоги до складання топографічних карт. Практичне використання топографічних карт. Плани міст, схеми руху транспорту

Дослідження

Прокладання маршрутів за топографічною картою та їх  обґрунтування

 

ЕБСР, ПФГ

 

 

 

7

 

Діяльнісний компонент:

читає топографічні карти, плани міст, схеми руху транспорту;

визначаєоб’єкти, напрямки, відстані, географічні, прямокутні координати, висоту точок за топографічною картою;

вміє працювати в групі та команді;

застосовує отримані знання в орієнтуванні  на місцевості  з допомогою  топографічної карти, плану, схеми.

Ціннісний компонент:

оцінює значення топографічних карт  у побуті та господарській діяльності

 

Практична робота № 1 (початок). Визначення географічних і прямокутних координат за топографічною картою

ЕБСР, ПФГ

 

 

 

8

 

 

Практична робота № 1 (закінчення) Визначення напрямків, відстаней, площ, висот точок за топографічною картою

ЕБСР, ПФГ

 

 

 

Розділ ІІ. Географічний простір України

Тема 1. Україна на політичній карті Європи і світу

9

 

Знаннєвий компонент:

називає істотні ознаки політичної карти;

пояснює відмінність між поняттями «країна», «держава», «залежна територія».

Політична карта світу, її елементи.

 

ЗБ, ГВ

 

 

 

10

 

Знаннєвий компонент:

називає, складники державної території;

Діяльнісний компонент:

характеризує географічне положення України;

розрізняє фізико-, економіко-, політико-географічне положення держави;

показує на карті суходільні і морські кордони: суходіл і територіальні води, крайні точки України, країни-сусіди України; географічні центри України; географічний центр Європи в Україні.

визначає за допомогою карти протяжність території України в градусах і кілометрах.

Ціннісний компонент:

обґрунтовує вплив значення географічного положення України в Європі та світі на економічні та політичні процеси в середині держави;

оцінює політико-географічне положення держав та географічне  положення України

Географічне положення. Державна територія України. Державні кордони, розміри території, крайні точки, географічні центри країни та Європи. Фізико-географічне положення

Практична робота № 2 Позначення на контурній карті кордонів і назв сусідніх держав, крайніх точок, географічних центрів України та Європи; визначення координат точок, протяжності території країни в градусах і кілометрах

ЗБ, ГВ

 

 

 

11

 

Економіко-географічне та політико-географічне положення України.

Дослідження

Порівняльна оцінка географічного  розміщення України з країнами світу (2–3 на вибір)

 

ЗБ, ГВ

 

 

 

Тема 2. Формування території України. Адміністративно-територіальний  устрій України

12

 

Знаннєвий компонент:

називає адміністративно-територіальні одиниці України;

пояснює особливості сучасного адміністративно-територіального устрою України;

навидить приклади різних адміністративно-територіальних одиниць за географічним положенням на карті України.

Діяльнісний компонент:

аналізує зміни  територіальних кордонів України з ХХ ст.;

прогнозує економічні та соціальні наслідки змін адміністративно-територіального устрою України;

показує на карті одиниці адміністративно-територіального устрою України; зміни кордонів України в ХХ ст.

Ціннісний компонент:

оцінює значення знань про адміністративно-територіальний устрій держави;

робить висновки про місце свого населеного пункту в контексті сучасних територіальних змін

Територіальні зміни меж України з ХХ ст. Особливості сучасного адміністративно-територіального устрою, його проблеми та шляхи вдосконалення на різни територіальних рівнях

 

ГВ

 

 

 

Тема 3. Україна на карті годинних поясів

13

 

Знаннєвий компонент:

називає різні види часу, що існують в міжнародній системі його відліку;

наводить приклади регулювання часу в країнах світу;

пояснює відмінність між поняттями «місцевий час»,  «поясний час».

Діяльнісний компонент:

характеризує особливості регулювання системи відліку часу в країнах світу;

аналізує карту годинних поясів Землі;

показує  на карті лінію зміни дат;

визначає місцевий і поясний час, час у країнах світу та в Україні.

Ціннісний компонент:

обґрунтовує вплив літнього часу на господарську діяльність та здоров’я людини;

оцінює значення знань про систему відліку часу

Міжнародна система відліку часу. Годинні пояси. Місцевий час. Поясний час. Літній час. Особливості регулювання системи відліку часу в країнах світу. Час в Україні.

Дослідження

Планування маршруту мандрівки країнами світу з визначенням різниці в часі в них  порівняно  з київським

 

 

 

 

 

 

 

 

14

 

Діяльнісний компонент:

аналізує карту годинних поясів Землі;

показує  на карті лінію зміни дат;

визначає місцевий і поясний час, час у країнах світу та в Україні.

Ціннісний компонент:

оцінює значення знань про систему відліку часу

 

Практична робота № 3. Аналіз карти годинних поясів світу. Розв’язування задач на визначення часу

 

 

 

 

15

 

 

Самостійна робота зі Вступ, розділів «Географічна карта та робота з нею», «Географічний простір України»

 

 

 

 

 

Розділ ІІІ. Природні умови і ресурси України

Тема 1. Рельєф, тектонічна та геологічна будова, мінеральні ресурси

16

 

Знаннєвий компонент:

називає форми земної поверхні;

Діяльнісний компонент:

Знаходить  і  показує  на картах  різного  масштабу:  

низовини: Придніпровська, Причорноморська, Закарпатська, Поліська;

височини: Придніпровська, Подільська, Донецька, Приазовська, Хотинська

(г. Берда);

гори: Українські Карпати (г. Говерла), Кримські (г. Роман-Кош);

Форми земної поверхні. Простягання низовин, височин, гір, річкових долин. Карта «Фізична поверхня». Особливості рельєфу своєї місцевості

Практична робота № 4 (початок). Встановлення за картами (тектонічною, геологічною, фізичною) зв’язків між тектонічними структурами, рельєфом, геологічною будовою та корисними копалинами у межах України

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

17

 

 

Геологічна історія Землі. Геологічне літочислення. Геологічні ери

 

 

 

 

 

18

 

Діяльнісний компонент:

пояснює вплив неотектонічних рухів на формування рельєфу.

аналізує поширення різних за віком гірських порід за геологічною картою;

 

Геологічна будова. Неотектонічні рухи. Вплив геологічної будови та тектоніки на діяльність людини.

Практична робота № 4 (продовження). Встановлення за картами (тектонічною, геологічною, фізичною) зв’язків між тектонічними структурами, рельєфом, геологічною будовою та корисними копалинами у межах України

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

19

 

Знаннєвий компонент:

формулює визначення понять «платформа», «щит», «плита», «область складчастості».

Діяльнісний компонент:

Знаходить  і  показує  на картах  різного  масштабу:  

тектонічні структури: Східноєвропейська платформа, Український щит, Волино-Подільська плита, Дніпровсько-Донецька западина, Причорноморська западина, Скіфська платформа, Донецька складчаста область, Карпатська і Кримська складчасті системи;

Ціннісний компонент:

встановлює взаємозв`язки  між рельєфом, тектонічними структурами, корисними копалинами,  геологічною будовою території

Карта «Тектонічна будова». Основні тектонічні структури. Зв'язок рельєфу з тектонічними структурами.

Практична робота № 4 (продовження). Встановлення за картами (тектонічною, геологічною, фізичною) зв’язків між тектонічними структурами, рельєфом, геологічною будовою та корисними копалинами у межах України

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

20

 

Ціннісний компонент:

обґрунтовує необхідність раціонального використання природних ресурсів;

оцінює вплив людини на рельєф;

Формування рельєфу. Внутрішні та зовнішні рельєфотвірні чинники і процеси. Типи рельєфу за походженням. Рельєф і діяльність людини

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

21

 

Знаннєвий компонент:

наводить приклади корисних копалин щодо їх використання;

Діяльнісний компонент:

Знаходить  і  показує  на картах  різного  масштабу:  

басейни і родовища корисних копалин: Донецький та Львівсько-Волинський кам’яновугільні басейни, Дніпровський буровугільний басейн, Західний, Східний, Південний нафтогазоносні райони,

аналізує поширення різних за віком гірських порід за геологічною картою;

Ціннісний компонент:

обґрунтовує необхідність раціонального використання природних ресурсів;

оцінює вплив людини на рельєф, наслідки видобування корисних копалин та необхідність охорони надр;

встановлює взаємозв`язки  між рельєфом, тектонічними структурами, корисними копалинами,  геологічною будовою території

Корисні копалини України. Класифікація за використанням, географія, закономірності поширення. Діючі та перспективні басейни й райони видобутки вугілля, нафти, газу, «сланцевого газу», торфу, горючих сланців

Практична робота № 4 (продовження). Встановлення за картами (тектонічною, геологічною, фізичною) зв’язків між тектонічними структурами, рельєфом, геологічною будовою та корисними копалинами у межах України

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

22

 

Знаннєвий компонент:

наводить приклади корисних копалин щодо їх використання;

Діяльнісний компонент:

Знаходить  і  показує  на картах  різного  масштабу:  

басейни і родовища корисних копалин: Криворізький залізорудний басейн, Кременчуцький залізорудний район, Придніпровський марганцеворудний басейн, Іршанське родовище титанових руд,  Артемівське, Слов’янське  родовища кам’яної солі, Заваллівське родовище графіту;

аналізує поширення різних за віком гірських порід за геологічною картою;

Ціннісний компонент:

обґрунтовує необхідність раціонального використання природних ресурсів;

оцінює вплив людини на рельєф, наслідки видобування корисних копалин та необхідність охорони надр;

встановлює взаємозв`язки  між рельєфом, тектонічними структурами, корисними копалинами,  геологічною будовою території

Рудні та нерудні корисні копалини: басейни, райони залягання та видобутку. Мінеральні води та грязі. Проблеми раціонального використання мінеральних ресурсів.

Практична робота № 4 (закінчення. Встановлення за картами (тектонічною, геологічною, фізичною) зв’язків між тектонічними структурами, рельєфом, геологічною будовою та корисними копалинами у межах України

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

Тема 2. Клімат і кліматичні ресурси

23

 

Знаннєвий компонент:

називає основні кліматотвірні чинники, кліматичні показники;

пояснює дію кліматотвірних чинників.

Діяльнісний компонент:

характеризує особливості розподілу сонячної енергії;

визначаєза кліматичною картою

Кліматотвірні чинники (сонячна енергія, циркуляція атмосфери, підстильна поверхня) та їх взаємодія. Розподіл сонячної енергії в атмосфері і на земній поверхні.

 

ЕБСР, ЗБ, ПФГ

 

 

 

24

 

Знаннєвий компонент:

формулює поняття ««атмосферний фронт», «циклон», «антициклон»;

пояснює дію кліматотвірних чинників.

Діяльнісний компонент:

характеризує напрямки руху атмосферних фронтів, циклонів та антициклонів,

Властивості повітряних мас, що впливають на територію України. Атмосферні фронти, циклони та антициклони.

 

ЕБСР, ЗБ, ПФГ

 

 

 

25

 

Знаннєвий компонент:

називає основні кліматичні показники;

формулює поняття «погода», «клімат»

пояснює дію кліматотвірних чинників.

Діяльнісний компонент:

характеризує річний розподіл кліматичних показників у межах України;

визначає за кліматичною картою особливості розподілу температури,  повітря та опадів; 

Кліматичні показники: температура, вологість повітря, опади, коефіцієнт зволоження та їх розподіл в Україні. Річний та сезонний хід кліматичних показників. Кліматична карта

Практична робота № 5. Визначення вологості повітря за заданими показниками

ЕБСР, ЗБ, ПФГ

 

 

 

26

 

Діяльнісний компонент:

порівнює кліматичні умови своєї місцевості з іншими регіонами та їх вплив на сільське господарство;

аналізує погодні особливості різних регіонів України за допомогою інтернет- ресурсів.

Ціннісний компонент:

робить висновки про значення прогнозу погоди для життєдіяльності людей;

оцінює можливість використання кліматичних ресурсів у різних сферах господарської діяльності в Україні та у побуті

Регіональні відмінності клімату. Кліматичні ресурси. Сезонні погодні умови і явища. Несприятливі погодно-кліматичні явища. Метеорологічна служба. Прогноз погоди за даними синоптичної карти, народними прикметами. Вплив погодно-кліматичних умов на здоров'я і господарську діяльність людини. Охорона атмосферного повітря. Кліматичні особливості своєї місцевості.

Практична робота № 6. Встановлення особливостей клімату різних регіонів України за аналізом карт та кліматичних діаграм

Дослідження

Прогнозування погоди за народними прикметами та порівняння з прогнозом в  інтернет-джерелах, ЗМІ

 

ЕБСР, ЗБ, ПФГ

 

 

 

27

 

 

Контрольна робота з тем «Рельєф, тектонічна та геологічна будова, мінеральні ресурси» та «Клімат і кліматичні ресурси»

 

 

 

 

 

Тема 3. Води суходолу і водні ресурси

28

 

Знаннєвий компонент:

називає складові частини  вод суходолу в межах України;

формулює визначення понять «річка», «озеро», «болото», «підземні води», «меандри», «тераси», «водний режим», «річковий стік», «витрата води «твердий стік», «падіння річки», «похил річки»;

пояснює особливості живлення та водного режиму річок, озер.

Діяльнісний компонент:

визначає падіння та похил річки;

Склад вод суходолу. Поверхневі води. Річки. Будова річкової долини. Вплив рельєфу на річки. Характер течії. Падіння, похил річки. Вплив клімату на формування річкової системи. Річковий стік, витрати води. Живлення і режим річок, густота річкової мережі.

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

29

 

Діяльнісний компонент:

Знаходить  та  показує  на картах  різного  масштабу:

річкові системи: Дніпра, Сіверського Донця, Південного Бугу, Дністра, Дунаю, Західного Бугу;

визначає падіння та похил річки;

характеризує водні об’єкти України,

порівнює гідрографічні особливості водних об’єктів;

Основні річкові басейни та системи.

Практична робота № 7 (початок) позначення на контурній карті найбільших річок

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

30

 

Знаннєвий компонент:

формулюєвизначення понять «озеро»,

пояснює особливості живлення та водного режиму озер.

Діяльнісний компонент:

Знаходить  та  показує  на картах  різного  масштабу:

озера: Ялпуг, Сасик, Шацькі, Синевир;

характеризує водні об’єкти України, шляхи раціонального використання водних ресурсів;

порівнює гідрографічні особливості водних об’єктів

Озера, їх типи.

Практична робота № 7 (продовження) позначення на контурній карті найбільших озер, водосховищ, каналів, боліт України

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

31

 

Знаннєвий компонент:

Формулює визначення понять «болото», «підземні води», «водосховище», «канал»,

Діяльнісний компонент:

Знаходить  та  показує  на картах  різного  масштабу:

лимани: Дніпровсько-Бузький, Молочний,  Дністровський;

водосховища: Київське, Канівське, Кременчуцьке, Каховське, Дніпровське, Дніпродзержинське; Дністровське; Печенізьке;

канали: Північнокримський, Дніпро – Донбас, Каховський;

характеризує водні об’єкти України;

порівнює гідрографічні особливості водних об’єктів;

Болота, їх типи і поширення, причини заболочення. Водосховища та канали. Підземні води. Основні артезіанські басейни України.

Практична робота № 7 (закінчення) позначення на контурній карті найбільших озер, водосховищ, каналів, боліт України

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

32

 

Діяльнісний компонент:

характеризує шляхи раціонального використання водних ресурсів;

аналізує можливості використання водних ресурсів.

Ціннісний компонент:

усвідомлює необхідність охорони водних ресурсів України;

оцінює наявні водні ресурси своєї місцевості

Водні ресурси України, шляхи їх раціонального використання та охорони. Води суходолу своєї місцевості.

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

Тема 4. Ґрунти та ґрунтові  ресурси.

33

 

Знаннєвий компонент:

називає основні чинники ґрунтоутворення та типи ґрунтів;

пояснює умови ґрунтоутворення,

Ціннісний компонент:

визначає вплив родючості  ґрунтів на сільськогосподарську діяльність;

оцінює заходи з  підвищення родючості та охорони ґрунтів

Умови ґрунтоутворення, структура ґрунту, ґрунтові горизонти, родючість. Дослідження В. Докучаєва

Дослідження

Вплив людини на родючість ґрунтів своєї місцевості

 

ГВ, ПФГ

 

 

 

34

 

Знаннєвий компонент:

називає типи ґрунтів;

пояснює особливості поширення ґрунтів.

Діяльнісний компонент:

характеризує ґрунтові  ресурси України;

аналізує карту ґрунтів України.

Ціннісний компонент:

робить висновки щодо закономірностей поширення ґрунтів на рівнинній частині України та в горах;

визначає вплив родючості  ґрунтів на сільськогосподарську діяльність;

оцінює заходи з  підвищення родючості та охорони ґрунтів

Основні типи ґрунтів, закономірності їх поширення.. Карта «Ґрунти». Ґрунтові ресурси України. Ґрунти своєї місцевості. Зміни ґрунтів в результаті господарської діяльності. Заходи з раціонального використання і охорони ґрунтових ресурсів

Практична робота № 8. Порівняльний аналіз різних типів ґрунтів України

ГВ, ПФГ

 

 

 

Тема 5. Рослинність

35

 

Знаннєвий компонент:

називає видовий склад рослинності;

наводить приклади рослинних угруповань, занесених до Зеленої книги України, ендемічних і зникаючих видів рослин.

Діяльнісний компонент:

характеризує основні типи рослинного покриву України;

розпізнає рослини, що занесені до Червоної книги України;

аналізує карту рослинності України, вплив господарської діяльності людини на рослинний покрив;

спостерігає за змінами рослинності своєї місцевості.

Ціннісний компонент:

робить висновки щодо закономірностей поширення основних типів рослинності  в Україні;

оцінює стан рослинних ресурсів,  їх роль у господарській діяльності, можливості використання в різних регіонах України;

усвідомлює необхідність збереження та відновлення рослинності

Різноманітність рослинності. Закономірності поширення рослинного покриву в Україні. Рослинні угруповання.  Червона  та Зелена книги України. Рослинні ресурси, їх охорона і відтворення. Рослинність своєї місцевості.

 

ЕБСГ, ЗБ, ГВ

 

 

 

Тема 6. Тваринний світ України.

36

 

Знаннєвий компонент:

називає видовий склад тваринного світу;

наводить приклади акліматизації та реакліматизації тварин.

Діяльнісний компонент:

характеризує фауністичний склад лісів, луків, степів, боліт, водойм;

розпізнає тварин, які занесені до Червоної книги України;

аналізує карту тваринного світу України.

Ціннісний компонент:

робить висновки щодо закономірностей поширення основних видів тварин  в Україні;

оцінює стан тваринних ресурсів, їх роль у господарській діяльності людини;

усвідомлює наслідки впливу людської діяльності на тваринний світ України і своєї місцевості

Різноманітність тваринного світу.   Закономірності поширення тваринного світу в Україні. Тварини, занесені до Червоної книги України. Вплив людини на тваринний світ. Тваринні ресурси України, заходи з  їх відтворення і охорони. Тваринний світ своєї місцевості.

 

ЕБСГ, ЗБ, ГВ

 

 

 

37

 

 

Самостійна робота з тем «Води суходолу і водні ресурси Ґрунти та ґрунтові ресурси. Рослинність. Тваринний світ України»

 

 

 

 

 

Тема 7. Ландшафти України.

38

 

Знаннєвий компонент:

називає чинники формування природних ландшафтів

пояснює на конкретних прикладах особливості взаємодії компонентів природи у ландшафті.

Діяльнісний компонент:

аналізує карту ландшафтів,

Ландшафт як просторово-цілісна система. Карта «Ландшафти».

Дослідження

Ландшафти своєї місцевості, їх освоєння і використання.

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

39

 

Діяльнісний компонент:

аналізує карту ландшафтів, співвідношення природних та антропогенних ландшафтів у своїй місцевості.

Ціннісний компонент:

прогнозує наслідки  впливу господарської діяльності людини на природні особливості ландшафтів;

Районування природних ландшафтів, їх відображення на картах. Антропогенні ландшафти.

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

40

 

Знаннєвий компонент:

називає природні країни, природні зони;

Діяльнісний компонент:

Знаходить  і показує на картах  різних  масштабів природні зони, характеризує рівнинні лісові, ландшафти

Ціннісний компонент:

прогнозує наслідки  впливу господарської діяльності людини на природні особливості ландшафтів;

висловлює  судження  про  природно-ресурсний  потенціал  природних  комплексів

Рівнинні ландшафти, їх різноманітність. Природні зони України: мішані ліси. Використання та охорона рівнинних ландшафтів

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

41

 

Знаннєвий компонент:

називає природні країни, природні зони;

Діяльнісний компонент:

Знаходить  і показує на картах  різних  масштабів природні зони, характеризує рівнинні лісові ландшафти

Ціннісний компонент:

прогнозує наслідки  впливу господарської діяльності людини на природні особливості ландшафтів;

висловлює  судження  про  природно-ресурсний  потенціал  природних  комплексів

Зона широколистяних лісів. Використання та охорона рівнинних ландшафтів

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

42

 

Знаннєвий компонент:

називає природні країни, природні зони;

Діяльнісний компонент:

Знаходить  і показує на картах  різних  масштабів природні зони, характеризує рівнинні лісостепові ландшафти

Ціннісний компонент:

прогнозує наслідки  впливу господарської діяльності людини на природні особливості ландшафтів;

висловлює  судження  про  природно-ресурсний  потенціал  природних  комплексів

Лісостепова зона. Використання та охорона рівнинних ландшафтів

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

43

 

Знаннєвий компонент:

називає природні країни, природні зони;

Діяльнісний компонент:

Знаходить  і показує на картах  різних  масштабів природні зони, характеризує рівнинні степові ландшафти

Ціннісний компонент:

прогнозує наслідки  впливу господарської діяльності людини на природні особливості ландшафтів;

висловлює  судження  про  природно-ресурсний  потенціал  природних  комплексів

Степова зона. Використання та охорона рівнинних ландшафтів

Практична робота № 9. Складання порівняльної характеристики природних зон України (за вибором)

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

44

 

Знаннєвий компонент:

називає природні країни, природні зони;

Діяльнісний компонент:

Знаходить  і показує на картах  різних  масштабів гірські країни

характеризує гірські ландшафти,

Ціннісний компонент:

прогнозує наслідки  впливу господарської діяльності людини на природні особливості ландшафтів;

висловлює  судження  про  природно-ресурсний  потенціал  природних  комплексів

Гірські ландшафти Українських Карпат особливості їх зміни з висотою, використання та охорона

Дослідження

Виявлення ландшафтів у світі, що мають схожість із ландшафтами України

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

45

 

Гірські ландшафти Кримських гір особливості їх зміни з висотою, використання та охорона

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

46

 

Діяльнісний компонент:

Знаходить  і показує на картах  різних  масштабів Чорне море, острови Зміїний, Джарилгач, півострови Кримський, характеризує природні комплекси морів;

Ціннісний компонент:

прогнозує наслідки  впливу господарської діяльності людини на природні особливості ландшафтів;

висловлює  судження  про  природно-ресурсний  потенціал  природних  комплексів

Природні умови і ресурси Чорного моря. Проблеми раціонального використання

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

47

 

Діяльнісний компонент:

Знаходить  і показує на картах  різних  масштабів Азовське море; півострови Керченський, косу Арабатська Стрілка, Каркінітську затоку, Керченську протоку;

характеризує природні комплекси морів;

Ціннісний компонент:

прогнозує наслідки  впливу господарської діяльності людини на природні особливості ландшафтів;

висловлює  судження  про  природно-ресурсний  потенціал  природних  комплексів

Природні умови у ресурси Азовського моря. Проблеми раціонального використання

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

Тема 8. Природокористування

48

 

Знаннєвий компонент:

називає складники природно-ресурсного потенціалу України, види забруднень довкілля;

пояснює сутність понять «екологічна ситуація», «моніторинг навколишнього середовища», «

Діяльнісний компонент:

характеризує сучасну екологічну ситуацію в Україні; 

аналізує природно-ресурсний потенціал у різних регіонах України, аспекти раціонального природокористування, вплив екологічної ситуації на здоров’я населення;

дотримується правил безпеки та норм поведінки в природі.

Ціннісний компонент:

оцінює наслідки використання й охорони природних умов та природних ресурсів України;

оцінює вплив екологічної ситуації на здоров’я населення

Використання природно ресурсного потенціалу Україну. Основні види забруднень довкілля в Україні. Вплив екологічної ситуації на життєдіяльність населення України. Моніторинг навколишнього середовища.

Дослідження  (на вибір)

Вплив компонентів природи на здоров я людини.

 

 

ЕБСР, ЗБ, ПФГ

 

 

 

49

 

Природокористування в умовах сталого розвитку.

Дослідження

Зміни природи своєї місцевості під впливом діяльності людини

 

ЕБСР, ЗБ, ПФГ

 

 

 

50

 

Знаннєвий компонент:

наводить приклади об’єктів природно-заповідного фонду України;

пояснює сутність понять «заповідник», «національний парк».

Діяльнісний компонент:

Знаходить  і  показує на картах  різних  масштабів:

біосферні заповідники: Асканія-Нова, Карпатський, Дунайський, Чорноморський;

природні заповідники: Карадазький, Український степовий, Медобори, Канівський, Поліський;

національні природні парки: Карпатський, Шацький, Синевір, Подільські Товтри;

регіональний ландшафтний парк «Меотида»;

характеризує сучасну екологічну ситуацію в Україні; 

визначає об’єкти природно-заповідного фонду своєї місцевості;

дотримується правил безпеки та норм поведінки в природі.

Ціннісний компонент:

оцінює переваги створення національної екологічної мережі, наслідки використання й охорони природних умов та природних ресурсів України;

усвідомлює необхідність ініціативи створення розгалуженої системи природозаповідних територій;

оцінює вплив екологічної ситуації на здоров’я населення

Природно-заповідний фонд України. Національна екологічна мережа. Основні заходи щодо раціонального використання природних ресурсів та охорони довкілля. Природно-заповідні об’єкти своєї місцевості

Практична робота № 10. Позначення на контурній карті об’єктів природно заповідного фонду України

ЕБСР, ЗБ, ПФГ

 

 

 

51

 

 

Самостійна робота з тем «Ландшафти України. Природокористування»

 

 

 

 

 

Розділ IV. Населення України та світу

Тема 1. Демографічні процеси та статево-віковий склад населення світу та України

52

 

Знаннєвий компонент:

називає кількість населення світу та в Україні; найбільші країни за кількістю населення;

розуміє поняття «демографічний вибух», «демографічна криза»,

Діяльнісний компонент:

показує на карті і називає регіони світу, країни, області в Україні з найбільшою і найменшою кількістю населення;

знаходить інформацію з різних джерел, що характеризує населення світу й окремих країн, України та її областей;

Ціннісний компонент:

оцінює важливість знань про демографічні процеси для соціально-економічного розвитку України та країн світу;

Кількість населення в світі та Україні. Зміна кількості населення в світі та Україні. Дослідження П.Чубинського.

 

ЗБ, ГВ

 

 

 

53

 

Знаннєвий компонент:

розуміє поняття «природний рух населення», «природній приріст населення», «демографічний вибух», «демографічна криза», «демографічна політика», «еміграція», «імміграція»;

пояснює демографічну ситуацію, що склалася в різних регіонах України.

Діяльнісний компонент:

визначає показники  народжуваності, смертності, природного й механічного руху, населення країни (регіону);

показує на картіі називає регіони світу, країни, області в Україні з найбільшим і найменшим природним приростом;

знаходить інформацію з різних джерел, що характеризує населення світу й окремих країн, України та її областей;

характеризує демографічні показники населення країни за сукупністю картографічних і статистичних матеріалів,

Ціннісний компонент:

оцінює важливість знань про демографічні процеси для соціально-економічного розвитку України та країн світу;

усвідомлює необхідність дотримання здорового способу життя

Чинники, що впливають на кількість населення: природний рух, міграції. Регіональні відмінності демографічних процесів. Демографічна політика

 

ЗБ, ГВ

 

 

 

54

 

Знаннєвий компонент:

розуміє поняття «еміграція», «імміграція»;

Діяльнісний компонент:

визначає показники  механічного руху;

показує на карті і називає країни з найбільш численною українською діаспорою;

знаходить інформацію з різних джерел, що характеризує населення світу й окремих країн, України та її областей;

характеризує механічний рух населення в Україні.

Ціннісний компонент:

оцінює важливість знань про демографічні процеси для соціально-економічного розвитку України та країн світу;

усвідомлює необхідність дотримання здорового способу життя

Механічний рух населення: причини і види міграцій, основні напрямки міграційних потоків в світі та Україні. Українська діаспора. Міграційна політика.

 

ЗБ, ГВ

 

 

 

55

 

Діяльнісний компонент:

визначає частки жінок і чоловіків, окремих вікових груп у  структурі населення країни (регіону);

аналізує статево-вікові піраміди України та країн світу (на вибір);

Ціннісний компонент:

оцінює важливість знань про демографічні процеси для соціально-економічного розвитку України та країн світу;

усвідомлює необхідність дотримання здорового способу життя

Статевовіковий склад населення світу й України. Тривалість життя населення.

Практична робота № 11. Аналіз статевовікових пірамід України та окремих країн світу

ЗБ, ГВ

 

 

 

Тема 2.Розселення

56

 

Знаннєвий компонент:

називає середній показник  густоти населення в Україні та визначає  найбільш (найменш) густозаселені  країни  світу;

Діяльнісний компонент:

показує на карті і називає регіони світу, країни, області в Україні з найбільшою і найменшою густотою населення;

знаходить у різних джерелах інформацію, що характеризує особливості розселення населення в світі й окремих країнах, Україні та окремих її областях;

Ціннісний компонент:

оцінює важливість знань про особливості розселення населення;

усвідомлює взаємозв’язок між густотою населення та геоекологічною ситуацією;

оцінює і пояснює вплив природних, демографічних і соціально-економічних чинників на територіальні відмінності густоти населення

Густота населення. Територіальні відмінності густоти населення у світі й Україні.

 

ЕБСР, ГВ

 

 

 

57

 

Діяльнісний компонент:

показує на карті і називає регіони світу, країни, області в Україні найбільші міста в Україні;

розрізняєміські і сільські населені пункти, типи міст за людністю і функціями, місто,

Ціннісний компонент:

оцінює важливість знань про особливості розселення населення;

усвідомлює взаємозв’язок між густотою населення та геоекологічною ситуацією;

оцінює і пояснює вплив природних, демографічних і соціально-економічних чинників на територіальні відмінності густоти населення

Міські і сільські населені пункти. Критерії їх розмежування в Україні та країнах світу. Класифікація міст за кількістю населення та функціями. Міські і сільське населення.

 

ЕБСР, ГВ

 

 

 

58

 

Знаннєвий компонент:

розуміє поняття «урбанізація», «субурбанізація», «агломерація», «мегалополіс», «мегаполіс».

Діяльнісний компонент:

визначає показники урбанізованості території;

показує на карті і називає регіони світу, країни, області в Україні з найбільшим і найменшим рівнем урбанізації,  найбільші агломерації, світові міста;

розрізняє агломерація, мегаполіс й мегалополіс, темп і рівень урбанізації;

порівнює рівень і темпи урбанізації в Україні і світі.

Ціннісний компонент:

оцінює важливість знань про особливості розселення населення;

усвідомлює взаємозв’язок між густотою населення та геоекологічною ситуацією;

оцінює і пояснює вплив природних, демографічних і соціально-економічних чинників на територіальні відмінності густоти населення

Урбанізація, причини, що її зумовлюють. Міські агломерації. Мегаполіси. Світові міста. Відмінності в рівнях і темпах урбанізації в Україні і світі. Субурбанізація. Хибна урбанізація.

 

ЕБСР, ГВ

 

 

 

Тема 3. Етнічний склад населення

59

 

Знаннєвий компонент:

називає найпоширеніші мовні сім'ї;

розуміє поняття  «раса», «нація», «етнос», «народ», «мовна сім’я».

Діяльнісний компонент:

показує на карті і називає однонаціональні й багатонаціональні країни;

знаходить у різних джерелах інформацію, що характеризує етнічний склад населення України й окремих країн.

Ціннісний компонент:

усвідомлює  важливість толерантного ставлення до представників інших рас, національностей.

Етноси. Найпоширеніші мовні сім`ї. однонаціональні та багатонаціональні країни

 

ГВ, ПФГ

 

 

 

60

 

Діяльнісний компонент:

характеризує національний склад населення України за сукупністю картографічних і статистичних матеріалів;

порівнює етнічний склад населення регіонів України;

показує на карті і називає райони розселення національних меншин в Україні;

знаходить у різних джерелах інформацію, що характеризує етнічний склад населення України й окремих країн.

Ціннісний компонент:

усвідомлює  важливість толерантного ставлення до представників інших рас, національностей.

Національний склад України: особливості та регіональні відмінності. Національні меншини та етнічні групи, основні райони розселення

 

ГВ, ПФГ

 

 

 

Тема 4.Релігійний склад населення

61

 

Знаннєвий компонент:

називає світові релігії;

розуміє поняття  «світова релігія»;

Діяльнісний компонент:

показує на карті і називає  регіони домінування світових релігій;

знаходить у різних джерелах інформацію, що характеризує релігійний склад населення світу, окремих країн, України та її областей;

характеризує найпоширеніші релігійні конфесії в Україні.

Ціннісний компонент:

оцінює важливість толерантного ставлення до представників інших релігійних громад

Релігія як явище культури. Світові релігії. Найпоширеніші релігійні конфесії в Україні

 

 

 

 

 

Тема 5. Зайнятість населення в світі й Україні

62

 

Знаннєвий компонент:

називає кількість трудових ресурсів в Україні;

розуміє поняття «трудові ресурси», «економічно активне населення»,

Діяльнісний компонент:

показує на картіі називає області в Україні з найбільшою і найменшою кількістю трудових ресурсів;

характеризує кількість і якість трудових ресурсів окремих країн та України;

Ціннісний компонент:

усвідомлює важливість знань про трудові ресурси і зайнятість населення  для  соціально-економічного  розвитку  країни

Трудові ресурси. Кількість і якість трудових ресурсів. Економічне активне населення

 

ПФГ

 

 

 

63

 

Знаннєвий компонент:

розуміє поняття «зайнятість населення»;

пояснює причини безробіття.

Діяльнісний компонент:

визначає показники  безробіття;

знаходить у різних джерелах інформацію про проблеми зайнятості населення світу, окремих країн, України та її областей;

порівнює  структуру  зайнятості  населення в окремих країнах і Україні.

Ціннісний компонент:

усвідомлює важливість знань про трудові ресурси і зайнятість населення  для  соціально-економічного  розвитку  країни

Зайнятість населення. Проблеми зайнятості населення

 

ПФГ

 

 

 

64

 

 

Контрольна робота з розділу «Населення України та світу»

 

 

 

 

 

Розділ V.  Природа й населення свого адміністративного регіону

65

 

Діяльнісний компонент:

характеризує адміністративної області своєї місцевості

Тема 1. Географічне положення,адміністративно-територіальний устрій, історія формування і розвитку Київської області

 

ЕБСР, ПФГ

 

 

 

66

 

Знаннєвий компонент:

пояснює взаємозв’язки між природними компонентами,

Діяльнісний компонент:

характеризує рельєф і геологічну будову, клімат, поверхневі й підземні води, ґрунтово-рослинний покрив, тваринний світ, ландшафти,

Тема 2. Природа Київської області. Особливості природних умов і ресурсів.

 

ПФГ

 

 

 

67

 

Знаннєвий компонент:

пояснює вплив природних умов і природних ресурсів на розселення населення в області і  своїй місцевості.

Діяльнісний компонент:

аналізує використання природних ресурсів, екологічні наслідки природокористування.

Ціннісний компонент:

висловлює судження  щодо заходів з метою раціонального використання та охорони природних ресурсів і покращення умов життя населення;

Природокористування. Об’єкти природно-заповідного фонду

Дослідження (екскурсія)

Ознайомлення з об’єктами природи своєї місцевості

ПФГ

 

 

 

68

 

Знаннєвий компонент:

пояснює взаємозв’язки між природними компонентами, вплив природних умов і природних ресурсів на розселення населення в області і  своїй місцевості.

Діяльнісний компонент:

характеризує населення, адміністративної області своєї місцевості;

Ціннісний компонент:

висловлює судження  щодо заходів з метою раціонального використання та охорони природних ресурсів і покращення умов життя населення;

Тема 3. Населення Київської області. Кількість та структура населення. Етнічний склад.

 

ПФГ

 

 

 

69

 

Ціннісний компонент:

обговорює потреби та можливості створення нових підприємств у регіоні

Особливості зайнятості населення

 

ПФГ

 

 

 

70

 

 

Підсумковий урок

 

 

 

 

 

 

 

Рекомендовані Інтернет – ресурси    

1.     http://geografica.net.ua – географічний портал

2.     http://geografica.net.ua/publ/galuzi_geografiji/fizichna_geografija_ukrajini/geoekologichna_situacija_v_ukrajini/39-1-0-562 - опис геоекологічної ситуації в Україні

3.     http://uk.wikipedia.org/wiki - Вікіпедія - вільна енциклопедія

4.     http://uk.wikipedia.org/wiki/ Кислотні_дощі - стаття про кислотні опади

5.     http://uk.wikipedia.org/wiki/ Парниковий_ефект - стаття про парниковий ефект

6.     http://www.menr.gov.ua/ - Міністерство екології і природних ресурсів України

7.     http://osvita.ua/vnz/reports/ecology - освітній портал

8.     http://www.climateinfo.org.ua – інформаційний центр зі зміни клімату

9.     http://greenhouseeffe.at.ua/ - екологічний портал

10.                       http://vk.com/greenpeace_ua - офіційна група Грінпіс в Україні

11.                       http://www.chnpp.gov.ua/ - офіційний сайт Чорнобильської АЕС

12.                       http://shodennik.ua

13.                       http://school.xvatit.com

14.                       Гіпермаркет знань.

15.                       http://klasnaocinka.com.ua

16.                       http://www.osvita.org.ua

17.                       http://ukped.com

18.                       http://uchiteli.com.ua

19.                       http://shkola.ua

20.                       http://teacherjournal.com.ua

21.                       http://www.ednu.kiev.ua

22.                       http://myeducation.com.ua

23.                       http://window.edu.ru

24.                       Єдине вікно доступу до освітніх ресурсів (Росія).

25.                       http://svitosvit.ua

26.                       http://den-za-dnem.ru

27.                       http://www.intellect-invest.org.ua

28.                       http://znannya.info

29.                       http://www.obrazovanie.by

30.                       http://rg-zigzag.com.ua

31.                       https://sites.google.com/site/ulejconf

32.                       http://adu.by

33.                       http://infourok.ru

34.                       http://timo.com.ua

35.                       Тестування і моніторинг в освіти.

36.                       Географія http://geosite.com.ua

37.                       Географічний портал.

38.                       http://geo2000.nm.ru

39.                       http://worldgeo.ru

40.                       Проект "Всесвітня Географія".

41.                       http://geo.1september.ru

42.                       http://geographer.ru

43.                       Сайт "Географія".

44.                       http://maps.yandex.ru

45.                       Яндекс.Карти.

46.                       http://www.geoman.ru

47.                       Бібліотека та енциклопедія з географії

48.                       http://planetolog.ru

49.                       http://www.rgo.ru

50.                       Російська географічна спільнота.

51.                       http://www.geografia.ru

52.                       Спільнота мандрівників "Географія".

53.                       http://geo2000.nm.ru

54.                       Географічний портал.

55.                       http://geo-tur.narod.ru

56.                       http://www.mirkart.ru

57.                       http://www.flags.ru

58.                       Всі прапори світу.

59.                       http://www.karty.narod.ru

60.                       Тут розміщені, розміщуються або будуть розміщені самі "невловимі" карти у світі.

61.                       http://geo.historic.ru

62.                       Країни світу. Географічний довідник.

63.                       http://www.geoport.ru

64.                       Короткі географічні довідки по країнам світу.

65.                       http://afromberg.narod.ru

66.                       Уроки географії та економіки. Сайт вчителя географії А.Е. Фромберга.

67.                       http://materiki.h18.ru

68.                       http://www.watermap.com.ua

69.                       "У пошуках чистої води" - екологічна подорож.

70.                       http://osvitanet.com.ua

71.                       Навчально-методичний сайт ПрАТ "Інститут передових технологій".